Å være så sunn som mulig under graviditeten


Å være så sunn som mulig under graviditeten

Mange sier at graviditet er noe av det vakreste i verden. Dessverre blir det ganske tøft noen ganger. De hormonelle humørsvingningene, de konstante sugene, morgenkvalmen og å bære femten kilo ekstra, kan gjøre ting ganske elendig for mamma. Denne artikkelen er her for å gi noen råd og hvordan du kan takle det. Husk at mange kvinner har vært gjennom dette, og her er noen gode råd for å hjelpe deg gjennom det.

Sørg for å unngå husarbeid som kan være skadelig for det ufødte barnet ditt. Gravide kvinner bør ikke rengjøre med sterke kjemikalier, som blekemiddel, klatre i stiger, og bør spesielt unngå å rengjøre kattens søppelkasse. Vær oppmerksom på omgivelsene dine og få hjelp til enhver aktivitet du tror kan være farlig.

Hvis du ennå ikke har en OBGYN, er det nå på tide å finne en. Du kan sette opp intervjuer, og finne en du føler du har kontakt med. Du vil se denne legen ofte, og de kan føde barnet ditt. Pass på at du velger en som du føler deg svært komfortabel med og kan stole på.

La deg skjemme bort. Spesielt de siste månedene vil du sannsynligvis være veldig ukomfortabel. Sjekk med dine lokale massasjesalonger og dagspa. Mange av dem vil tilby graviditetsmassasje som er designet for dine behov. Hvis du har passert forfallsdatoen, kan noen av dem faktisk bruke trykkpunkter for å indusere fødsel.

Å føre en matdagbok vil hjelpe deg å huske å spise godt og holde tritt med alle vitaminene du trenger. Du vil også kunne se om du ikke føler deg bra, at det kan være en type mat du spiser som kan utløse den reaksjonen.

Du vil ønske å ha de fysiske minnene fra dagen du føder resten av livet. Sørg for at videokameraet er ladet og klart, sammen med digitalkameraet. Husk å ha nok medielagring til å ta så mange bilder du kan trenge.

Prøv å ikke kjøre alene i de senere stadiene av svangerskapet, i tilfelle du skulle gå i fødsel. Å være alene i bilen når du går i vannet kan bety at du vil være deg selv når du leverer. Dette kan føre til at babyen din blir født feil og kan forårsake helseproblemer for deg.

Vær forberedt på å miste noen ekstra hårstrå i postpartum perioden. Mange kvinner er ikke klar over at dette er vanlig og blir skremt når det skjer. Den ekstra avfallet skyldes sannsynligvis hormonelle endringer og bør stoppe innen et par måneder. Hvis det fortsetter i lang tid eller du er bekymret, spør legen din om å sjekke skjoldbruskkjertelnivået.

Det beste en vordende mor kan gjøre for det ufødte barnets helse, er å slutte å røyke. En kommende mor bør snakke med legen eller jordmoren for hjelp og støtte. Hvis du ikke kan slutte, kutt ned! Studier viser at kvinner som er gravide og ikke slutter, bør prøve å begrense seg til fem sigaretter om dagen. Selv om du ikke slutter, fortsett å følge de andre instruksjonene du får av helsepersonell, for eksempel å ta kosttilskudd og spise fornuftig.

Når du prøver å bli gravid, sørg for at du spiser sunt slik at du får i deg all næring og vitaminer du trenger. Noen elementer, som folat og folsyre, er avgjørende for barnets utvikling i begynnelsen. Prenatale vitaminer bør være en del av din daglige rutine.

For å opprettholde en sunn graviditetsvekt, tenk på hvilke måltider du skal spise på forhånd. Å vite hvilken mat du skal spise, kan hjelpe deg med å investere i et sunt, næringsrikt kosthold som er til fordel for både deg og barnet ditt. Planlegg også snacks på forhånd. Dette vil holde deg fra å hengi deg til for mange usunne cravings.

Å være i ekstrem varme kan være veldig vanskelig når du er gravid. Hvis du oppdager at du blir overopphetet, legg en kjølig, fuktig vaskeklut på nakken eller pannen. Dette vil bidra til å senke din indre kroppstemperatur og også redusere svette som kan dehydrere deg.

Du bør spise nok mens du er gravid. Å være gravid krever at kroppen din inntar omtrent 300 flere kalorier enn normalt. Trener du i tillegg vil det øke kaloribehovet enda mer. Kroppen din vet hva den vil ha, hvis du er sulten må du spise, bare sørg for å ta gode matvalg.

Hvis du er en røyker, må du slutte så snart du finner ut at du er gravid. Røyking mens du er gravid kan forårsake mange helseproblemer. Det er mye negativt som kan skje med både baby og mor. For deg er sjansene for ektopisk graviditet betydelig økt. Abort er mer vanlig blant kvinner som røyker under svangerskapet. Derfor vil du unngå røyking for å redusere risikoen for disse hendelsene.

Pass på å passe på vekten din når du er gravid. Legen din bør fortelle deg hva du bør få (vanligvis rundt 30 pounds), og du vil holde deg til det. Å være alvorlig overvektig eller undervektig kan forårsake helseproblemer (diabetes) og fødselsskader (ganespalte) for barnet ditt. Å være overvekt kan også forårsake mange helseproblemer for deg når du er gravid.

Hvis du vanligvis trener ute når du er gravid, og det er ekstremt varmt, flytt treningen innendørs. Kjernekroppstemperaturen din kan nå farlige nivåer, og dette er ikke bra for fosteret. Hvis du blir for varm, kan det ha en negativ innvirkning på den voksende babyen din.

Det kan være en stressende tid når du er gravid. Alle kvinner har forskjellig kroppskjemi og vil reagere forskjellig på fødsel, men det er viktig å innse at kroppen din vil gi deg signaler om hva den vil. Å analysere de avslørende tegnene fra denne artikkelen og forutsi de uunngåelige problemene, kan bidra til å lette vanskelighetene ved graviditet, eller i det minste med trygghet.

 

Vurdert av Lege Khiem Wyugen

 

, ,

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.