Nysgjerrig på graviditet? Sjekk ut disse tipsene


Nysgjerrig på graviditet? Sjekk ut disse tipsene

Graviditet er noe av det mest fantastiske en kvinne opplever i løpet av livet, men også det mest mystiske. En kvinne er normalt gravid 9 måneder (40 uker). På disse 9 månedene skjer det fantastiske og ikke så fantastiske ting, samt forvirrende ting som er vanskelig å forklare. I denne artikkelen vil vi diskutere hva som bør skje måned for måned, uke for uke og ett trimester etter det neste. Forhåpentligvis med følgende verdifulle informasjon, vil du være ganske forberedt på hva som kommer i svangerskapet.

For å unngå halsbrann om natten mens du er gravid, spis ditt siste måltid minst to timer før du legger deg. Å lene seg tilbake rett etter å ha spist vil føre til økt sure oppstøt og halsbrann. Bruk også ekstra puter for å heve hodet og øvre del av ryggen over magenivået for å redusere symptomene.

Begynn å trene nå. Hvis du har sunne vaner nå, vil de fortsette under graviditeten. Trening er viktig mens du er gravid fordi det holder deg frisk. Det reduserer risikoen for spontanabort og kan også gjøre fødselen lettere. Du bør snakke med legen din før du trener mens du er gravid.

Prøv å ikke gå opp mye i vekt når du er gravid. Ved å gå opp for mye vil helsen din bli satt på spill senere fordi du vil slite med å gå ned all vekten etter graviditeten. En kvinne som er i gjennomsnittlig vekt når hun blir gravid, bør legge på seg omtrent femten til tretti pund i løpet av hele ni måneder.

Du bør bli med på en graviditetstime når du først venter. Å lære om graviditet i en klasseromssetting vil gjøre deg komfortabel med situasjonen din. Benytt anledningen til å stille spørsmål du måtte ha.

Les en graviditetsbok. De gir vordende foreldre et vell av informasjon om hva de kan forvente både under svangerskapet og etter at barnet er født. De gir nye foreldre ro ved å hjelpe dem med å planlegge, og de svarer på spørsmål som de kanskje ikke vil stille vennene eller familiemedlemmer.

Å sove kan bli stadig vanskeligere etter hvert som du kommer mot slutten av svangerskapet. Finn en flott kroppspute eller gravidpute som passer for deg. Disse er designet for å gi deg den fulle kroppsstøtten du trenger mens du sover. Du vil våkne sjeldnere og ha mindre smerter om morgenen.

Spis rikelig med sunne proteiner under graviditeten. Dette næringsstoffet er viktig for både helsen din og den sunne veksten til babyen som utvikler seg inne i deg. Proteinrik mat inkluderer tofu, visse typer frø, kylling, egg, belgfrukter og nøtter.

Trening i svangerskapet er bra for mor og baby. Fordelene inkluderer redusert risiko for svangerskapsdiabetes, mindre plager av forstoppelse og ryggsmerter og en raskere restitusjon fra fødselen for mor. Slutt å trene og se legen din hvis du har tegn som kortpustethet, svimmelhet, væskelekkasje, livmorsammentrekninger eller vaginal blødning.

Øk inntaket av frokostblandinger, asparges, linser, appelsiner og appelsinjuice. Disse matvarene er alle rike på folsyre, som hjelper utviklingen av babyens nevrale ledning og skaper røde blodceller for det ufødte barnet ditt. Det er ideelt å begynne å konsumere disse matvarene selv før du begynner å prøve å bli gravid.

Når du er gravid, unngå å ta reseptfrie (OTC) medisiner uten først å konsultere apoteket. Flere av OTC-medisinene kan faktisk være giftige for babyen, hvis de overføres gjennom livmoren. Faktum er at mange OTC-medisiner – kan og vil – overføres gjennom livmoren!

Du vil forsikre deg om at du har barnesetet klart før du føder. De kan være svært kompliserte å sette opp, og du vil ha tid til å forsikre deg om at det er riktig. Det er mange politistasjoner du kan gå til som vil sjekke bilsetet ditt for deg, og mange sykehus som ikke lar deg reise uten det.

Sørg for at reseptbelagte legemidler du tar ikke er farlige for helsen til babyen din. Hvert reseptbelagte legemiddel på markedet har en «graviditetsklasse» som forteller deg om stoffet er trygt å ta under graviditet. Hvis du tar et stoff som er usikkert for gravide, spør legen din om alternativer. De fleste rusmidler har en eller flere.

Tillat deg selv å hengi deg til noen av lystene dine. Du vil prøve å opprettholde et sunt kosthold under graviditeten, men det er greit å spise usunn mat med måte. Sørg for å holde deg unna brie og fetaost, urtete og rå spirer, som alle kan påvirke babyens helse negativt.

Sørg for å finne et godt prenatalt vitamin. I mange tilfeller vil legen din foreskrive den beste for deg, men du kan også finne dem over disk. Pass på at den har minst 0,4 mg folsyre i den. Det kan også være lurt å se etter en ekstra jernkilde å ta mens du er gravid.

Du bør ikke drikke alkohol når du er gravid. Som de fleste andre ting en gravid kvinne spiser eller drikker, mottar fosteret noe av alkoholen som en vordende mor er imot.

umes. Dette er grunnen til at gravide aldri bør drikke alkohol. Det er mange ulemper ved fortsatt bruk av alkohol under en graviditet; barnet kan lide psykiske og fysiske handikap som følge av morens alkoholbruk og kan også bli utsatt for tidlig fødsel eller spontanabort.

En måte å bidra til å bli kvitt ryggsmertene som noen ganger oppstår sent i svangerskapet, er å øve på bekkenvipping. Å fortsette å trene på denne måten vil ikke bare hjelpe på smertene, det kan også flytte babyen din til en god fødselsstilling samtidig.

Alt i alt er graviditet en fantastisk, ikke så fantastisk og mystisk opplevelse. Kvinner må være forberedt på graviditet og vite hva de kan forvente av det. Kvinner må også vite hvordan babyen deres utvikler seg gjennom ukene av svangerskapet. Med vår måned-for-måned, uke-for-uke og trimester-for-trimester oppdeling av alle svangerskapets hendelser, vil du bli beriket med alt du trenger å vite om graviditeten din!

 

 

Vurdert av Lege Stein Kluven 

, ,

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.